zaterdag 7 juni 2008

Voetbal!

Vandaag begon het grootste Europese voetbalspektakel, spijtig genoeg missen de Rode Duivels ook weer dit toernooi, dus geen vals gezongen Brabanconne* op de terreinen in Oostenrijk en Zwitserland. Spijtig want wat rode koorts had ons kleine landje deugd gedaan, niets zo mooi als op de vooravond van een match door de straten te rijden en onze vlaggen overal te zien hangen, en dan allen kijken naar hoe ze het toch beter deden dan we verwachten, vroeger toch! Sinds kort heb ik zelf ook een groter interesse voor voetbal, dus zelf zonder de deelname van onze landgenoten interesseert dit festijn me, dit is waarschijnlijk het eerste jaar dat ik een speler ken uit elke ploeg en bij de meeste minstens drie kan noemen en sommige ploegen zoals de Squadra Azurri en Oranje ken ik zelf bijna volledig.

Maar goed, zestien andere ploegen zijn dus wel in de Alpen geraakt en ze hunkeren allen naar die beker, die hen kroont tot beste ploeg van Europa! Het feest begon, na een heel stomme openingsceremonie, met de match Zwitserland-Tjechië, de Tjechen wisten nipt een overwinning weg te stelen, maar verpestten daardoor niet minder verdiend de feestvreugde van het gastland. De avond werd afgesloten door de topper Portugal-Turkije, de Portugezen wonnen spijtig genoeg maar oververdiend met 2-0, na de rust domineerde het ploegje van Christiano Ronaldo volledig en toonde daarmee onmiddelijk dat zij voor de titel kwamen. Realistisch gezien is het heel goed mogelijk dat zij deze nemen, zelfs bijna zeker. Maar wie kan hen houden van de titel? De huidige wereldkampioen Italië? Of zal Oranje toch doen wat ze beweren te doen? Of misschien zal Spanje eens verdergeraken dan een kwart finale?

Mijn pronostieken voor de voorrondes zijn steeds respectievelijk in groep A Portugal en Turkije (dat haalt de schaamte van België als het gastland dat niet in de voorrondes is geraakt), in groep B Duitsland en Kroätie (groep die me allerminst interesseert), in groep C Nederland en Frankrijk (Italië zal niets kunnen waarmaken) en in groep D Spanje en Rusland.
De top vier is voor mij perfect met Nederland op een, Portugal die een mooie strijd levert maar strandt op twee, en alweer respectievelijk Rusland en Spanje die het moeten opgeven in de halve finales. Maar ik zeg het nogmaals realistisch gezien, wordt Portugal Europees kampioen en zal Nederland na een moeizame strijd opgeven.

En om te eindigen een grote hoera voor de combinatie blok en EK! Een zekere weg naar tweede zit!

*(zSHARE)

2 opmerkingen:

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Mijn eerste reactie hier, en dan nog wel op een onderwerp als voetbal. Waar gaan we naartoe. Maar ik geef toe, ook ik ben een fervente EK-kijker en kan er dus niet van wegblijven. Die laatste 2 zinnen van u kloppen echt wel hard. Maar we doen ons best om er in augustus niet nóg een pak bij te krijgen. In elk geval, Oranje is goed bezig, en ze scoren tegenwoordig echt gemakkelijk, had het niet verwacht. De Italianen aan de andere kant staan momenteel voor tegen Frankrijk, en dat zint me allerminst, aangezien ik me toch nog altijd wat gebonden voel aan mijn geboorteland. Ik had toch gehoopt dat de Fransen een véél betere prestatie neerzetten op het EK. Dan is het maar zo. Genoeg gezeverd, beter weer effe leren (of wat daarvan terechtkomt).
Groet!