zaterdag 6 september 2008

It's not only rock'n' roll, baby!

Ik ben naar de expositie "It's not only rock'n'roll, baby" geweest in de Bozar Expo met Pieter, Silja, Ann-Sofie en Sally. Ik wou deze tentoonstelling zeer graag zien toen ze begon, maar mijn interesse was geluwd na een tijdje doordat de expo nogal slecht reclame maakte, maar toen ik werd uitgenodigd kon ik toch niet weigeren! Ik bedoel kunst EN muziek, love it!
De tentoonstelling zelf brengt belangrijk werk samen van rockmuzikanten uit de jaren 1970 tot nu: van Yoko Ono, Patti Smith, Brian Eno tot Chicks on Speed, Fischerspooner, Devendra Banhart, Pete Doherty. Ze vertelt het verhaal van rockmuzikanten die hun eerste stappen hebben gezet in de wereld van de beeldende kunst. Het gaat niet om een nieuwe beweging, maar om kunstenaars die elk hun eigen weg gaan. Met één constante: kunst en muziek maken voor hen deel uit van een en hetzelfde universum.

De kunstenaars: Alan Vega, Antony, Bent van Looy (Das Pop), Bianca Casady (Cocorosie), Brian Eno, Chicks on Speed, David Byrne, Devendra Banhart, Fischerspooner, Jonsi Birgisson (Riceboy Sleeps), Kembra Pfahler, Kyle Field, Laurie Anderson, Miss Kittin, Nick Zinner (Yeah Yeah Yeah's), Patti Smith, Pete Doherty, The Kills, The Residents en Yoko Ono!

En dan nu natuurlijk enkele voorbeelden van de kunst, het meeste vond ik cool maar niet alles natuurlijk.

0aamadchest.jpg
Miss Kittin, bored in madchester, All drawings by Miss Kittin (Caroline Hervé), © 2002, Miss Kittin


0aabentvanlooseu.jpg
Bent Van Looy (Das Pop), Untitled, 2006 © Philippe de Gobert

0aakitttytkit8.jpg
Riceboy Sleeps, Indian Summer

0aaraptousvolu3.jpg
Kembra Pfahler, The Volutuous Horror of Karen Black, 2007 © Kristy Leibowitz




Pete Doherty, Blood Portrait, Courtesy Bankrobber Gallery, London


Brian Eno 55 Million Crystals Permanent Installation Swarovski Kristallwelten, opened December 2007

David Byrne : Dark Roots (detail), 2004 by Marc Wathieu.David Byrne : Dark Roots (detail), 2004


Fischerspooner - Get Confused


Sun OK Papi K.O. - Koyesyes n°2


En dan natuurlijk wat liedjes van deze leuke artiesten:
The Kills – Tape Song (mp3)
Antony and the Johnsons - Hitler in My Heart (mp3)
Cocorosie - Noah's Ark (mp3)
David Byrne & Brian Eno - Strange Overtones (mp3)
Pete Doherty - Can't Stand Me Now (zSHARE)

EN dan voor de rest van de dag wouden Silja en Fie even shoppen, en ik en Pieter volgden dus ook slaafs, onze namiddag werd gespendeerd in de Rue Neuve. En daarenboven vonden Pieter en ik beide een jas in dezelfde winkel! Bijna dezelfde btw enkel de kleuren verschillen, en slim zoals we zijn kregen we er natuurlijk 2 voor de prijs van één. De onderstaande is mijn jas, sorry voor de povere kwaliteit, en voor iedereen die het zich afvraagt, ja het is echt zwart en...roos! Maar het is echt heel cool als je het ziet en Pieter heeft de combinatie blauw en paars gekozen, lekker flashy dus allebei!